728 x 90

Приходите на държавния бюджет

Приходите на държавния бюджет

Раздели 18 и 18а от Закона за висшето образование определят основните принципи за финансиране на държавни висши учебни заведения. Държавният бюджет, който се определя ежегодно със Закона за държавния бюджет, е най-важният източник на приходи за държавния бюджет за висше образование. Парите се разпределят по три начина към държавното висше учебно заведение по Глава 333

Раздели 18 и 18а от Закона за висшето образование определят основните принципи за финансиране на държавни висши учебни заведения.

Държавният бюджет, който се определя ежегодно със Закона за държавния бюджет, е най-важният източник на приходи за държавния бюджет за висше образование. Парите се разпределят по три начина към държавното висше учебно заведение по Глава 333 на Министерството на образованието, младежта и спорта (МОМС):

Принос от държавния бюджет за образователни дейности, както и свързани научни, изследователски, развойни и иновационни, художествени и други творчески дейности (оттук и „образователни и творчески дейности“);

Публично финансиране за научни изследвания, експериментални разработки и иновации (предоставено съгласно уникално правило, известно като Закон за подпомагане на научните изследвания, експерименталното развитие и иновациите);

Субсидия от държавния бюджет (оттук наричана „субсидии“).

1) Приносът за образователни и творчески дейности, който е най-важният източник на институционално финансиране на държавните висши учебни заведения, е приемлив доход на държавното висше учебно заведение (съгласно чл. 18, ал. 3 от Закона за висшето образование, без уточняване на сумата).

Видът и финансовият интензитет на акредитираните образователни програми и програмите за учене през целия живот, броят на студентите и постигнатите резултати в образователната и творческа дейност, както и тяхната интензивност са фактори, които определят размера на предоставената вноска по висшето образование. действай. Стратегическият план за учебно-творческа дейност за сферата на висшето образование, разработен от Министерството на образованието, младежта и спорта (понастоящем Стратегически план на Министерството на висшето образование за периода от 2021 г.), както и годишния план за изпълнението на този стратегически план и стратегическия план на държавното висше учебно заведение, също са решаващи фактори при определяне размера на вноската.

Министерството на образованието взема решение за присъждане на принос въз основа на писмено заявление от държавно висше учебно заведение по чл. 18а, ал. 1 от Закона за висшето образование. Разпределя се до публични висши училища през цялата година въз основа на обработен календар на плащанията. Публичните ВУ получават авансово плащане за вноската, за да осигурят дейност в началото на годината.

2) Предоставя се институционална или целева помощ за научни изследвания, експериментални разработки и иновации в размер и по критериите, определени в Закона за подпомагане на научните изследвания, експерименталното развитие и иновациите.

3) Раздел 18, ал. 5 от Закона за висшето образование установява право на субсидия за създаване на държавно висше учебно заведение. Може да се предлага и субсидия на държавно висше учебно заведение, а именно за студентски жилища и храна. Въз основа на официално заявление от държавно висше учебно заведение, Министерството на образованието избира дали да даде субсидия или не. Размерът на субсидията се определя от стратегическия план на държавното висше учебно заведение, както и от стратегическия план на Министерството на образованието, младежта и спорта. Публичните университети също получават пари за инициативи, съфинансирани от ЕС под формата на безвъзмездна помощ.

Правилникът за разпределяне на вноските и субсидиите за държавни висши учебни заведения от Министерството на образованието, младежта и спорта („Правилата“) описва подробно процедурите за финансиране на държавните висши учебни заведения от глава 333 от МОМН, с изключение на програмата. финансиране (EDS / SMVS), научноизследователска и развойна дейност (наричани по-долу „R&D“) и субсидии за програми на ЕС. Правилата се преразглеждат всяка година и се одобряват и публикуват на сайта на Министерството на образованието след консултация с представители на висши учебни заведения.

Средствата, разпределени по „Правилата“, са разделени на четири бюджетни категории (BH I – BH IV):

1/ Бюджетна позиция I – Институционалната част от бюджета (BH I – BH IV) представлява около 80% от общия бюджет. Тези пари се дават на държавните университети като принос към тяхната дейност. Бюджетната сфера I е разделена на три части: фиксиран компонент, част от властта и от 2019 г. част „социално търсене“.

Фиксираният елемент от бюджетна функция I (без отпуснати пари за социално търсене) е основният стабилизиращ фактор за администрацията на публичните висши училища. Той представлява около 80% от бюджетна функция I (без целеви средства за социално търсене). Размерът на парите, дадени на всяко държавно висше училище, се определя от това колко добре се представя в учебните дейности. Фиксираният елемент гарантира, че ВУ ще получи предвидима финансова сума въз основа на възможностите на държавния бюджет и последователното представяне, оценено от броя на студентите и финансовите нужди на предоставената учебна програма

ammes.

Реалността на последователното представяне се потвърждава чрез сравняване на действителните стойности към 31.10 на текущата учебна година със стойностите през референтната година, за която са фиксирани дялове на отделните училища във фондовете, в следните два параметъра:

броят на еквивалентни редовни обучения, записани във всички форми на учебни програми в първи клас

стойността на средния коефициент на икономическа взискателност на тези изследвания

Останалите 20% свързана с представянето част (без конкретни пари за социални нужди) е механизъм за финансово стимулиране, използван от Министерството на образованието за подобряване на качеството на образователната и творческата дейност в държавните висши учебни заведения. Размерът на парите, даден на всяко висше училище, се определя от това колко добре те се сравняват с набор от показатели за ефективност и качество. Тези показатели са както следва в сегашното си състояние:

Процентът на студентите, които завършват

Мобилност в глобален мащаб

Възможност за заетост на завършилите

Резултати от изследвания, разработки и иновации

Резултатите от творческите усилия

Приходи от външни източници

Брой на самоплащащите се студенти и приходи от тяхното обучение

Брой чужденци, работещи в академичните среди

За да се постигне максимална обективност на оценката на частта от показателите, публичните висши училища са разделени на четири сегмента, всеки от които се сравнява въз основа на съвпадение в установените критерии (художествени висши училища, неуниверситетски висши училища) или сравним размер и резултати от изследвания и разработки .

Финансовият принос в раздел „социално търсене” не е алгоритмизиран; тя се основава на опит. Подкрепа на медицинските факултети за увеличаване на броя на студентите в учебната програма Обща медицина, подкрепа на образователни факултети и други факултети, предоставящи учебни програми, обучаващи бъдещи учители, и подкрепа на учебни програми, обучаващи бъдещи учители в дефицитни специализации в непедагогически факултети на разположение.

Robert Teran
ADMINISTRATOR
PROFILE

Posts Carousel

Latest Posts

Top Authors

Most Commented

Featured Videos